Influence marketing: Angažovanje influensera u svrhu promocije proizvoda ili usluge uz strategiju „šaraj malo brate“

Marketing je uvek i ostao marketing. Ali se njegovi alati (instrumenti) vremenom menjaju. I prilagođavaju promenama. Pa tako i Promocija kao instrument marketinga se stalno adaptira na tržišne promene. I sami potrošači se menjaju. Dolaze nove generacije. Njihove navike, potrebe i zahtevi nisu isti. Dolazi neko novo doba. Ljudima su se „smučile“ TV reklame, baneri na Blicu i ostali kanali oglašavanja o čemu sam već pisao ovde. Neki novi klinci danas sve više koriste društvene mreže i youtube za sadržaje, a potpuno zaobilaze televiziju, a novine i ne čitaju. Zato je jako važno da brendovi uoče neke nove načine za promociju svojih proizvoda i usluga. Nekada su se angažovale poznate osobe za promociju, i to naravno i danas postoji. Ali nešto drugo uzima sve više maha.

zorannah_u_top_10_najprodavanijih_knjiga_na_sajmu_m-600x400

Da objasnim odmah na primeru. U zadnja dva dana jedno desetak mojih dragih prijatelja je počelo da deli statuse (sa slikama) po društvenim mrežama na kojoj se nalazi knjiga popularne modne blogerke i novopečene spisateljice Zorane. Naravno, jako je čudno da su baš svi odjednom, u istom trenutku, počeli da je „podržavaju“ odnosno da „kupuju“ njenu knjigu. Što odmah govori da se radi o Influence marketingu. I tu naravno nema ništa loše, da se odmah razumemo. To je potpuno legitiman i normalan model oglašavanja kao alata Marketing Promocije. I jako delotvoran. Ovaj blogpost nema za cilj nikakav hejt već da ukaže na promene koje se dešavaju i da pomogne brendovima da na pametan i moderan način promovišu svoje proizvode.

Vrste influencera – Izvor: http://www.slideshare.net/varagic/influence-marketing-and-native-advertising

 Šta je Influenser i Infulence marketing?

Influenserski marketing (što bi po nakaradnom srpskome rekli) je alat Marketing promocije koji ima za cilj da promoviše određeni proizvod ili uslugu kroz angažovanje uticajnih (engleski: influential) ljudi. Ukratko, poenta je da angažujete osobe koji su uticajni u svom okruženju, koje drugi ljudi prate, slušaju i čije savete prihvataju. Čime dajemo odgovor i na pitanje ko su influenseri odnosno uticajnu ljudi. Oni se po definiciji dele na: Advokate, Ambasadore, Građane, Profesionalce i Poznate ličnosti. Što je po meni malo nakaradna podela (koja se ustalila) jer danas i obične individue mogu biti poznate. Neko ko nije u dodiru sa glumom, pozorištem ili starletanstvom. Da, obični ljudi mogu biti poznati. A mogu biti i influenseri.

Izvor: http://smartblogs.com/social-media/2011/07/15/the-state-of-influencer-theory-on-the-social-web/

Dakle prosto, to su ljudi koji mogu da utiču na druge sa ciljem obavljanja određene kupovne akcije. Recimo, ja Darko Vidić sam uticajan za Apple. Više ljudi je nakon mojih pisanja po društvenim mrežama i blogu, a naročito nakon diskusije sa mnom odlučilo da pređe na Apple proizvode. I zahvalni su mi na tome. Onda bi, recimo (hipotetički govoreći) mogao da dođe Apple i da me angažuje da nastavim sa svojom pričom o Applu, da pišem više o njihovim proizvodima. No, to nije dužan da radi, ako ja to već radim besplatno. Ja sam u tom slučaju advokat (engleski: advocate) brenda, odnosno da se domaćinski izrazimo: njihov poštovalac koji će hvaliti nešto bez dobijanja nečega zauzvrat (novac, roba, usluga). ALI, to nije uvek tako. Kada brend želi da dođe do šire ciljne grupe, odnosno da „zahvati masu“ onda je potrebno da tokom jedne kampanje angažuje više influensera, i često mora da plati za to. Možda nisu svi fanovi određenog brenda u tom momentu ali je brendu potreban baš on da iznese promociju. Tada se to mora adekvatno i platiti, zar ne? Kao primer uvek dobro dođe HP  koji je lansiranje svog novog laptopa 360 serije organizovao na takav način da su u jednom trenutku angažovali uticajne Vajnere ( (korisnici Vine društvene mreže, koja je izuzetno popularna među mlađom populacijom i koja je njihova ciljna grupa) da snimaju i objavljuju Vajnove gde pominju na neki način navedeni laptop firme HP. Evo ga primer u praksi:

Ni Coca Cola nije imuna na ovakve moderne načine promocije pa i ona takođe angažuje poznate i uticajne Vajnere:

Nažalost, u Srbiji Vine još uvek nije toliko popularan. Ali zato Instagram i Tviter jesu izuzetno. Pa tako postoje primeri (nažalost u manjini) gde domaće poznate i ne tako poznate kompanije angažuju influensere da promovišu njihove proizvode kroz seriju statusa, video snimaka i fotografija koje objavljuju na instagramu ili direktno na tviteru.

MTE5NDg0MDYwNzA0OTMzMzkx

 

Schermafbeelding-2013-04-09-om-10.27.08

 

Gde greše domaći brendovi prilikom angažovanja influencera?

Prvo, retko kad naši brendovi angažuju influencere za promociju svojih proizvoda. Oni se i dalje drže bilborda, reklame tokom Farme i slično. Oni koji su skapirali 21. vek oni to ne rade. Tako, Koka Kola, Zlatiborac i Frikom koriste influencere na tviteru, Asus na fejsu, itd… Ali, svi oni greše u jednom. A to je da svi brendovi STALNO uzimaju uvek iste ljude. I to se svima smuči. Ja sam par puta čak odbio neke poklone, odnosno nisam o njima ništa podelio na društvenim mrežama (neću reći koje i kada) jer prosto ne želim da ljudi misle da se samo tim bavim u životu i ne želim da napravim kontra efekat. To nije dobro ni za mene ni za taj brend. I ne samo to. Na internetu je dosta sujetnih ljudi. Koji često hejtuju sve živo, naročito ako nikada nisu pozvani nigde. I onda ako takvi ljudi vide da se uvek vrti „ista ekipa“ oko nekog brenda dolazi do snažnog kontra efekta. Tu dolazimo do strategije „Šaraj malo brate“ što bi Hrvatski premijer rekao.

Strategija: Šaraj malo, brate!

Ako želite da za vaš brend angažujete neke uticajne osobe (influencere), proverite prvo da li su skoro već bili u nekoj kampanji. Ako nisu, slobodno. Ako jesu, šarajte malo braćo i sestre. Ima zaista dosta sjajnih ljudi po društvenim mrežama, koji imaju dosta pratilaca i mogu se nazvati influenserima ali nisu toliko zastupljeni u medijima i nisu baš toliko „poznati“.  I ako neko nije poznat ili nema mnogo pratilaca ne znači da nije uticajan! Prosto nije tačna formula: osoba sa velikim brojem pratilaca = veća prodaja prozvoda ili usluga. Prosto nije. Nekada će biti učinkovitije angažovati nekog sa 500 pratilaca (zaista pravih i iskrenih) nego nekog sa 15.000 pratilaca.

Izvor: http://beth.typepad.com/beths_blog/2009/12/measure-the-impact-not-the-influence.html

Izvor: http://beth.typepad.com/beths_blog/2009/12/measure-the-impact-not-the-influence.html

To je to ukratko, ako imate još neka pitanja slobodno pišite u komentarima.

You may also like...

4 Responses

  1. Danijela kaže:

    Listajuci neki americki casopis zapazila sam da ona Kendal Jener(sestra Kardasijsn) reklamira sve od Calvin Klein do ne znam ni ja kog brenda, i upravo sam se to zapitala da li ce se ljudima ona smuciti i kako vec nije, da li je toliko uticajni influencer (verovatno da jeste) kad je na svakoj drugoj strani ona?
    Jesam li uzela dobar primer, tj.da li je to ovo o cemu vi pricate/pisete? #verybeginner
    Hvala.

  2. Darko Vidić kaže:

    Jeste Danijela 🙂 To je angažovanje poznatih ličnosti radi promocije određenog proizvoda

  3. nenad kaže:

    Odlican tekst, sa vecinom stavova se slazem. Mozda treba podvuci da uticajni ljudi sa jednog emdijuma, pr TV, radio, nisu u istom nivou uticajni na drustvenim mrezama. Svi ce da procitaju sta pise Istok, ili Zorannah, ali ne verujem da ce pratiti Sasu Djordjevica ili sl.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *