Šta je content marketing

Potrošači su odavno prestali da reaguju na oldschool načine marketing promocije.  Barem na zapadu. A koliko vidim i u Srbiji. Tradicionalna promocija poput banera na sajtovima više ne funkcioniše. Skoro 50% potrošača ima neki ad blocker alat kojima isključuje banere. Oglasi u štampanim glasilima i magazinima su odavno izumrli. Toga više nema. Opet, barem na zapadu, ali polako i u Srbiji. Print izumire. Cena oglasa u štampanim medijima je znatno pala, čak i u Srbiji. Dobar deo stanovništva ima kablovsku televiziju sa vraćanjem sadržaja do 3 dana unazad, pa preskaču reklame na televiziji. I u Srbiji sve veći broj ljudi prelazi na „moderne“ načine gledanja televizije. Ja na primer imam Beogrid kablovsku i D3GO paket gde mogu na televizoru da vraćam programe unazad, a na ajpedu i ajfonu je to još lakše. Reklamu na TVu ne znam kad sam zadnji put video. Jednim klikom premotam. Sem ako ne gledam uživo program pa ne mogu da premotam. Poput sportskih dešavanja kada gledam live. A o radiju i da ne pričam. Svaki auto maltene danas ima usb priključak te dobar deo vozača sluša svoju muziku sa telefona ili tableta. Ako nema usb ima aux. Sve jedno, zaključak je isti: radio sve manje ima marketinšku vrednost. Taman posla da je nema potpuno, ali sve manje.

image

Ukratko, tradicionalni „marketing“ smara. Previše je agresivan, odvlači pažnju i maltretira potencijalne potrošače. Zato pametni marketari umeju da prepoznaju nove načine promocije i akvizicije novih potrošača.  Tu dolazimo do content marketinga. Cela njegova poenta je da ne smara potrošača, već da potrošač sam vidi, usvoji i procesuira reklamu.

Content marketing je strategijski i fokusirani pristup kreiranju i distribuiranju značajnih, vrednih, relevantnih i konzistentnih sadržaja sa ciljem privlačenja i zadržavanja jasno određene  ciljne grupe, a ultimativno do profitabilne potrošačke akcije

Tako bi zvučala neka dosadna definicija. Da vam uprostim: Poenta content marketinga je da reklamira određeni proizvod ili uslugu potencijalnim odnosno postojećim potrošačima na nov, nenametljiv način i da ih natera da sami krenu u akciju. Bez ubeđivanja, smaranja i nametanja.

image

Šta je sve tačno content marketing u praksi?

Blogovi: Kada firma plati određenog blogera da napiše tekst na neku temu. Zašto se to razlikuje od običnog PR teksta? Zato što blogeri imaju mnogo veću reputaciju u odnosu na tradicionalne medije. Blogerima se veruje. Barem onima koji zaista pošteno i iskreno pišu i koji neće pisati o svemu ako su plaćeni. Blogeri sa poverenjem često odbijaju da pišu o nekim stvarima. Evo, ja sam bio plaćen da pišem neke tekstove. Da li sam ikada pisao o Samsungu? Nisam. A imao sam priliku. Ovaj blog je posvećen modernim tehnologijama, marketingu, ekonomiji i Eplu. I moj stav, kada je u pitanju Samsung i android, je izričito poznat svima. I kada bih uzeo da pišem o njima, pogazio bih sve za šta se zalažem i izgubio bih poverenje svojih čitatelja i pratilaca. Ali, to je lepota interneta. Postoje drugi ljudi koji obožavaju Samsung i Android. Kao moj kum, sa kojim stalno vodimo diskusije (čitaj: svađamo se). Stoga, Samsung može unajmiti njega da napiše relevantan i istinit tekst o nekom uređaju ili usluzi koju nude i prodaju.

10327238_10152391322933890_47774843_n

Takođe, ono što ljudi, naročito u Srbiji ne shvataju i naročito firme u Srbiji, ne shvataju jeste da ovakvi tekstovi moraju biti istiniti. Niko ne voli plaćene hvalospeve. To radi Blic i ekipa. Uzmu gotovo PR tekst i okače ga na sajt. I svoj posao su završili. I to je to. To niko više ne želi. Ljudi su naučeni da preskaču i takve tekstove. Baš kao i banere. Tekst mora biti istinit, makar na vašu štetu. Jer time pokazujete da ste velika kompanija koja uvažava mišljenje, želje i preferencije svoje ciljne grupe.

Naravno, promocija kroz blogove ne znači samo unajmljivanje drugih blogova. Mnoge kompanije imaju svoje kompanijske blogove. Gde pišu razne tekstove, na razne teme, a kroz njih provlače promociju za svoje proizvode ili usluge. Evo, uzimo na primer Limundo ili MTS. Limundo piše o mnogo lepim stvarima a često ne okače ni jedan baner, sliku, ili link ka nekom svom proizvodu. Ali zato kod njih možete pročitati lepe tekstove o porezima, modernom poslovanju i aktuelnim temama. Pa kad pročitate tekst zapitaćete se „Hm, super tekst. A čime se bave ovi ljudi? Hajde da vidim“.  U praksi, pogledajte ovaj njihov blogpost na temu prodaje polovne robe gde pišu o suludosti zakona Srbije i užasne poreske inspekcije. U tom tekstu nećete naići ni na jedan reklamni sadržaj Limunda. Apsolutno nijedan. Ali onda će sa bloga otići pravo na sajt i pogledati šta prodaju i šta rade. To je samo jedan od scenarija. Blog služi i za brendiranje i održavanje reputacije. Makar ništa ne prodali, o njima se priča, deli se njihov sadržaj. A to je dobro i sa aspekta SEO optimizacije. Sa, druge strane pogledajte odličan korporativni blog MTSa gde recimo između ostalog pišu i o „Kako napraviti savršene instagram fotografije“. Kroz taj blog ne prodaju direktno svoje proizvode odnosno usluge, ali zato dele svoje znanje. „oplođuju“ internet. I ljudi to cene. Neko, ko možda nikada ne bi koristio MTS, preko Gugla nađe tekst koji objašnjava kako se prave vrhunske instagram slike, i oduševi se tekstom, i pomisli „Hm, baš su kul ovi iz MTSa. Daj da vidim šta još ima tu“ i na kraju možda i pređe kod njih, ili kupi neki telefon ili…. kapirate već…

Poenta bloga je da oduševite čitaoca i da ga nenametljivo, indirektno zainteresujete za određenu kompaniju, proizvod ili uslugu. Ultimativna poenta je da „pričate priču“. Prodate emociju.

Vlogovi: Ista pričao kao i sa Blogom. Samo što su Vlogovi mnogo popularniji na zapadu i mnogo se više gledaju. Tinejdžeri ne vole da čitaju. Ne samo na ovim prostorima, već na kompletnom zapadu. Vole da prate interaktivniji sadržaj poput video blogova (vlogova). O tome sam već pisao na mom blogu, gde sam za primer uzeo Majk Bakstera iz serije Outdoorman koji na savršen način koristi kompanijski Vlog za promociju proizovda svoje kompanije. I često govori o teškim političkim životnim, roditeljskim i drugim važnim temama. A usput provuče i proizvode koje prodaje i „kida“ sa prodajom. Tekst pročitajte OVDE

Video: Da li ste znali da je Harsbro napravio crtani Transformers kako bi pospešio prodaju svojih Transformers igračaka? Danas se prvo prave serije i filmovi pa tek onda profitira na prodaji proizvoda koji su proižišli iz njih. Ali, nije uvek tako. Harsbro je prvo pravio igračke, pa tek onda crtanu seriju. Zašto? Da bi bila ispričana priča. Da bi deca mogla da se bolje i više užive u svoje igračke. A sve sa ultimativnim ciljem prodaje više Transformers igračaka. Sigurno ste videli i Lego film, zar ne? Kada su napravljene prve Lego kockice?

image

Društveni mediji: Naravno, društvene mreže su nezaobilazne. Facebook, Twitter, Instagram…. To su sve kanali marketing promocije, ali na nov, nenametljiv i dobar način. I one ne služe da ubeđujete potrošače da kupe vaš proizvod ili uslugu. Ne, nikako. One služe da gradite komunikaciju sa njima. Da pričate zanimljive priče. Da interaktujete sa njima. Društvene mreže, a naročito Twitter, su dvostruka komunikacija. Mnogi brendovi prave veliku grešku pa dođu na Fejs ili Tviter i krenu da spamuju „E, kupite ovaj proizvod. E kupite onaj proizvod“. Naravno, skroz je u redu s vremena na vreme promovisati svoj proizvod ili uslugu. Ali ne stalno i besomučno. Interaktujte sa ljudima na društvenim mreža. Pitajte ih kako su. Pitajte šta vole. Šta ih tišti. Uključite se u neke teme (izbegavajte političke teme). Takođe, društvene mreže služe za deljenje vaših blog postova, video sadržaja i drugog sadržaja kojima indirektno povećvate reputaciju svog brenda i ultimativno dovodite do veće prodaje. Pogledajte kako kompanija Green Design komunicira sa svojim „fanovima“, pre svega dizajnerima. Da li besomučno pokušava da proda svoje usluge? Ne, već pokušava da edukuje javnost o važnosti dizajna, komunicira sa dizajnerima, deli kvalitetne tekstove o dizajnu na svojoj Facebook stranici odnosno Twitter stranici. Često se povedu i duge diskusije o uspehu nekog dizajna. Recimo, da li logo Srbija voza dovoljno dobar. „Narod“ kaže da nije. A ljudi iz Srbijavoza uvek mogu da iskoriste usluge GreenDesign.rs servisa da dobiju kvalitetan logo. Ili bilo koji drugi dizajn koji im je potreban. A sve moderno, lako i jednostavno preko online dizajn konkursa.

I postoje mnogi drugi metodi content marketinga o kojima ne bih sada jer je tekst već podugačak. O tome drugi put. A vi se zapitajte da li je vreme da vaša firma odnosno brend pređe na modernije načine promocije koji mogu pritom biti dosta povoljniji od tradicionalnog.

cover-veliki1

You may also like...

1 Response

  1. invekta kaže:

    odlican tekst, nove pravce marketinga nisu josh stigle ni do marketing profesionalaca a tek ne do krajnijih potrosaca. Ali negativna strana je sto i ovi novi kanali marketinga znaju da budu nametljivi, dosadni i smarajuci. Na primer YT moze da bude pun onih reklama koji prekidaju video, iako posotji opcija da se oni preskoce, dovoljno je tih nekoliko sekundi. Isto i za FB, pa i twitter, lajna mi je 40% reklama a ostalo postovi koji volim. Blogeri su za sada OK, oni koje previse forsiraju komercijalizam mogu se zaobici tako da citalac ima kontrolu u rukama.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *