Finansiranje startup-ova

Stalno pitanje života i smrti svakog startup-a, naročito u Srbiji svakako jeste finansiranje koje je neophodno za razvoj svakog biznisa. Bilo da je to lično finansiranje, pozajmice od roditelja ili prijatelja, poslovno finansiranje (krediti, lizing) ili „najmodernije“ putem biznis anđela, ono je neophodno za svaki biznis u Srbiji, kako bi se obezbedio kvalitetan rast i razvoj. Svaki projekat može neko vreme izdržati bez investicija, odnosno samo ličnim finansiranjem ili putem pomoći roditelja i prijatelja (to se ne može smatrati investicijom jer je više pozajmica). Ali, kako bi bilo koji projekat nastavio rast, razvoj i svoj poslovni ciklus, potrebne su investicije (ne pričam o onim projektima čiji su osnivači prestrašno bogati ili imaju takav projekat koji je odmah počeo da donosi odlične profite).

Na primer, multinacionalna kompanija 99Designs počela je sa radom u Australiji, od strane par prijatelja koji su potpuno lično finansirali svoj projekat. On je toliko dobar i potencijalan bio da im apsolutno nisu trebale investicije. Ko posluje u Australiji na „dohvat ruke“ ima celo Američko, Evropsko i Azijsko tržište. Mnogi investitori su se mučili i „ubijali“ kako bi samo došli u posed i najmanjeg dela njihove kompanije, potpuno bezuspešno. Odolevali su dugo vremena (preko 5 godina) da bi ove godine prodali većinski udeo investitorima za 55 miliona dolara. Ali, ovo je samo jedan od primera genijalnih projekata koji mogu to sebi priuštiti.

Preko 80% ostalih projekata, (ponavljam) naročito u Srbiji moraju imati neki oblik investicije kako bi postajali sve bolji i kvalitetniji. U Srbiji vlada balkanski sindrom, i svaki preduzetnik se grozi činjenice da će možda prodati svoju kompaniju. Šta ti vredi kompanija ako ne možeš da je razvijaš? Zar nije bolje prodati većinski udeo sa zadržavanjem menadžmenta? Ako već projekat ima zainteresovane investitore, to znači da dobro posluju i vode ceo biznis, te će ih iz tog razloga investitori i zadržati. Time se dobijaju plate, nove investicije za razvoj, novi poslovni prostor… Zar to nije bolje? Zato, savetujem sve poslovne lidere da se okanu balkanskog sindroma i shvate neke važne činjenice. Jer, svima je nama u interesu da se Srpsko tržište razvija, zar ne?

Koji su to modeli investicija i kako do njih doći:

  1. Investiranje iz ličnih izvora – jedan od najrealnijih početničkih načina investiranja, za koji smo već ustanovili da nije održiv na duži rok, sem u slučaju da nemate izuzetno bogate prijatelje ili porodicu
  2. Investiranje iz profita – jedan od možda najnerealnijih izvora finansiranja i investiranja u rast i razvoj kod startup-ova. Jednostavno, i za offline biznis je potrebno minimum godinu dana da bi postali profitabilni i povratili investicije. Za internet poslovanje je taj period duži za minimum 200% (između 3 i 5 godina). Čak i da postoji neki profit, on je sigurno nedovoljan za ozbiljniji razvoj poslovanja.
  3. Investiranje iz kredita – jedan od realnijih ali potpuno neisplativih kredita. Iz prostog razloga što uzimate kredit, a ako biznis „pukne“ kredit se mora vratiti. Takođe, kredite nove kompanije teško dobijaju, sem u slučaju zaloge neke (ne)pokretnosti, ili ne daj bože ličnu imovinu. To je preveliki rizik, i ni pošto ne preporučujem. Izbegavajte kredite u širokom luku!
  4. Investiranje putem biznis anđela – ovo je najbolja moguća opcija. Jer, time prodajete udeo u kompaniji, bilo većinski bilo manjinski, dobijate svež kapital za dalji razvoj poslovanja, a menadžment (u velikoj većini slučajeva) ostaje vama. Dakle, investitor se ne meša (mnogo) u poslovanje, vama ostaje poverenje u menadžmentu celog projekta, a svež kapital je tu.

Dakle, ustanovili smo da su najbolje (ekonomski razumne) investicije one od strane biznis anđela koje mogu činiti pojedinci sa velikim kapitalom, kompanije specijalizovane za ulaganje u startup-ove, fondovi isl… Kako se do njih dolazi? Postoje dva osnovna načina a oni su:

  • Konferencije – potrebno je da stalno idete na konferencije (iz vaše oblasti poslovanja), kako domaće tako i strane i prezentirate vaš projekat. Ukoliko ima potencijala svakako će privući pažnju i potencijalne investitore. Ovo je jedan od osnovnih načina za nalaženje investitora. Jedan od odličnih primera sjajnih konferencija koje privlače pažnju domaće i inostrane javnosti jeste BlogOpen gde se okupljaju poznate kompanije, strani ulagači i biznis anđeli.
  • Specijalizovane nebankarske kompanije koje se bave posredovanje između investitora i vaše kompanije. Odnosno, oni traže investitore koji bi bili zainteresovani za vaš projekat, a od investitora ili investicije uzimaju procenat po uspešno obavljenoj investiciji

Zato, ukoliko želite da dobijete svež kapital i investirate u svoju budućnost, okanite se balkanskog sindroma, prodajte udeo u svojoj kompaniji i nastavite spokojno da razvijate svoj biznis.

You may also like...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.